Anmeldelse:En mann som skriker

Filmen:En mann som skriker er et drama om den tidligere svmmestjernen Adam og snnen Abdel. De har begge jobb ved byens elegante hotell. Adam har ansvaret for svmmebassenget der snnen aktiviserer gjestene med populre leker og treningsopplegg. Adam er stolt av sin jobb og passer bassenget med bestemt og kjrlig hnd. Han har fin uniform og status. Men hotellet har konomiske problemer og m si opp folk. Valget str plutselig mellom far og snn. Tsjad er et land p randen av borgerkrig og styresmaktene forlanger at alle bidrar, enten med penger eller med muskelkraft. Adam har ingen penger, men han har en snn.
Regissren Mahamat-Saleh Haroun er ingen hvemsomhelst. Han har hatt film i Cannes tidligere (ABOUNA i 2002), og mottok i 2006 juryens store pris i Venezia for DARRATT

Filmweb skriverDet er med stor glede at vi i r kan presentere en sentralafrikansk filmkunstnerisk seier. Mahamat-Saleh Harouns sterke, mellommenneskelige drama EN MANN SOM SKRIKER konkurrerte i hovedprogammet i Cannes i fjor, og vant fortjent Juryprisen og at En mann som skriker vant fortjent juryprisen er jeg helt enig i for dette er en helvetes kransekake det eneste som trekker ned p toppkarakteren er overdreven dramatisk slutt det er ikke rrende bare irriterende samt veldig mange usansynligheter men En mann som skriker er likevel utrolig fascinerende og rrende Afrikansk film det samme mente jeg om Nowhere in Africa(2001) s ddet jeg synes er at Afrika skal lage mer film En Mann som skriker trekker helt klart paraleller til kunstfilm noe som er vanskelig og forst men samtidig helvetes rrende og tft Klumpen satt som stivnet fast i halsen min

En Konklusjon:vil du slakte1 t. 32 min p en film som kommer til sitte i hjernen din i laaaang tid? Da er En mann som skriker helt klart en film for deg og en klar anbefalning av meg