Anmeldelse:En mann som skriker

Filmen:En mann som skriker er et drama om den tidligere svømmestjernen Adam og sønnen Abdel. De har begge jobb ved byens elegante hotell. Adam har ansvaret for svømmebassenget der sønnen aktiviserer gjestene med populære leker og treningsopplegg. Adam er stolt av sin jobb og passer bassenget med bestemt og kjærlig hånd. Han har fin uniform og status. Men hotellet har økonomiske problemer og må si opp folk. Valget står plutselig mellom far og sønn. Tsjad er et land på randen av borgerkrig og styresmaktene forlanger at alle bidrar, enten med penger eller med muskelkraft. Adam har ingen penger, men han har en sønn.
Regissøren Mahamat-Saleh Haroun er ingen hvemsomhelst. Han har hatt film i Cannes tidligere (ABOUNA i 2002), og mottok i 2006 juryens store pris i Venezia for DARRATT

Filmweb skriverDet er med stor glede at vi i år kan presentere en sentralafrikansk filmkunstnerisk seier. Mahamat-Saleh Harouns sterke, mellommenneskelige drama EN MANN SOM SKRIKER konkurrerte i hovedprogammet i Cannes i fjor, og vant fortjent Juryprisen og at En mann som skriker vant fortjent juryprisen er jeg helt enig i for dette er en helvetes kransekake det eneste som trekker ned på toppkarakteren er overdreven dramatisk slutt det er ikke rørende bare irriterende samt veldig mange usansynligheter men En mann som skriker er likevel utrolig fascinerende og rørende Afrikansk film det samme mente jeg om Nowhere in Africa(2001) så ddet jeg synes er at Afrika skal lage mer film En Mann som skriker trekker helt klart paraleller til kunstfilm noe som er vanskelig og forstå men samtidig helvetes rørende og tøft Klumpen satt som stivnet fast i halsen min

En Konklusjon:vil du slakte1 t. 32 min på en film som kommer til å sitte i hjernen din i laaaang tid? Da er En mann som skriker helt klart en film for deg og en klar anbefalning av meg