Anmeldelse:Guillivers Reiser(snart DVD-klar)

Gulliver's Travels er den drligste filmen jeg s langt har sett i 2011 og gir meg ikke noe annet enn dum og barnslig humor, samt teite og klisjefylte oppfrsler av karakterene som gjr at den blir enda mer mislykket enn makkverket Evan Almighty fra 2007. Jack Black, her tilbake i sin gode og velkjente humorstil, som en kjempe i lilleputtland. Bak roret str Rob Letterman, mest kjent for regi og manus i Shark Tale og Monsters vs Aliens. Sammen med Black har vi den vakre og talentfulle Emily Blunt, den som regel morsomme Jason Segel og den litt smkjedelige Amanda Peet blandet med noen fler. Filmen tar i utgangspunktet for seg romanen ved samme navn fra 1726 skrevet av Jonathan Swift og er mildt sagt lst basert p original historien. Vi befinner oss i moderne tid hvor Guitar Hero, Avatar og Iphone ogs her settes pris p. Lemuel Gulliver (Black) bor i New York og har en bomfast jobb p postrommet til en avis. Han er forelsket i journalisten Darcy (Peet), men har aldri turt spurt henne p date. Han fr en ny sjef og blir enda mer deprimert over livet sitt. Etter hans overbeviselse til Darcy om skrive en rapport p hans falske verdens eventyr fr han i oppgave skrive en sak om visse skips forsvinning i omrdet rundt Bermuda triangelen. Han reiser ut, leier en bt og blir selv dratt med i en virvelstorm og forsvinner. Plutselig vkner han opp p en strand dekt av sm tau rundt seg og det viser seg at han har havnet p et bortgjemt lite sted kalt Lilleputt. Her bor det en hel sivilisasjon i sm hytter, hus og slott hvor det er Kong Theodore (Billy Connolly) og Dronning Isabelle (Catherine Tate) som hersker. Vi blir ogs kjent med prinsesse Mary (Blunt) og fangen Horatio (Segel) som pvirker besket til Gulliver en hel del. I mtet med dette folket er det hverken noen sprsml, besittelser eller forvirring som vises. Gulliver fr litt panikk i frsten med litt skriking, roping og frustrasjon, men etter dette virker det for meg som han syns denne type situasjon er normal hvor n han er sjefen over alle sjefer. Smttisene er negativ mot han med det frste, men finner straks ut at han kan vre til "stor" hjelp. Overfylt med en elendig rolle framfrelse etter den andre og typiske og moderne klisjeer sammen med masser av visuelle spekter av filmtriks blir den for meg en utrolig drlig film. Mens jeg ser p tenker jeg ogs litt p Night At The Museum fra 2006 som ogs har det "kjempe" scenarioet med, noe som ikke akkurat er positivt. Jo, jeg liker Jack Black. Han er som regel ganske morsom og sprudlende, men i denne fortellingen er han alt for skral. Og nei, det hjelper ikke noe som helst at Emily Blunt, Jason Segel eller Amanda Peet er med. For gjett hva? De er like fryktelige. Jeg fler definitivt at den er rettet mot et yngre publikum. Dette merkes bde p oppbyggelsen, settingen, karakterens "latterfylte" utsagn og "spker", samt slutten. Grunnen til at jeg bestemte meg for se denne filmen var p grunn av Jack Black, som jeg ellers ler med og er fan av. Men ikke misforst, her er han forferdelig. Dog det kunne blitt et mye mer suksessfull sluttprodukt for Jack hvis folkene bak filmen faktisk hadde gjort en hakke bedre jobb. Gulliver's Travels er ikke en film jeg kommer til lete fram igjen om noen r eller vise mine barn nr den tid kommer. Det er hundre prosent bortkasta tid og alle deltakerne i filmen burde skjemmes for vrt med p lagd noe s grusomt. Sorry Jack, better luck next time!