Anmeldelse:Guillivers Reiser(snart DVD-klar)

Gulliver's Travels er den dårligste filmen jeg så langt har sett i 2011 og gir meg ikke noe annet enn dum og barnslig humor, samt teite og klisjefylte oppførsler av karakterene som gjør at den blir enda mer mislykket enn makkverket Evan Almighty fra 2007. Jack Black, her tilbake i sin gode og velkjente humorstil, som en kjempe i lilleputtland. Bak roret står Rob Letterman, mest kjent for regi og manus i Shark Tale og Monsters vs Aliens. Sammen med Black har vi den vakre og talentfulle Emily Blunt, den som regel morsomme Jason Segel og den litt småkjedelige Amanda Peet blandet med noen fler. Filmen tar i utgangspunktet for seg romanen ved samme navn fra 1726 skrevet av Jonathan Swift og er mildt sagt løst basert på original historien. Vi befinner oss i moderne tid hvor Guitar Hero, Avatar og Iphone også her settes pris på. Lemuel Gulliver (Black) bor i New York og har en bomfast jobb på postrommet til en avis. Han er forelsket i journalisten Darcy (Peet), men har aldri turt å spurt henne på date. Han får en ny sjef og blir enda mer deprimert over livet sitt. Etter hans overbeviselse til Darcy om å skrive en rapport på hans falske verdens eventyr får han i oppgave å skrive en sak om visse skips forsvinning i området rundt Bermuda triangelen. Han reiser ut, leier en båt og blir selv dratt med i en virvelstorm og forsvinner. Plutselig våkner han opp på en strand dekt av små tau rundt seg og det viser seg at han har havnet på et bortgjemt lite sted kalt Lilleputt. Her bor det en hel sivilisasjon i små hytter, hus og slott hvor det er Kong Theodore (Billy Connolly) og Dronning Isabelle (Catherine Tate) som hersker. Vi blir også kjent med prinsesse Mary (Blunt) og fangen Horatio (Segel) som påvirker besøket til Gulliver en hel del. I møtet med dette folket er det hverken noen spørsmål, besittelser eller forvirring som vises. Gulliver får litt panikk i førsten med litt skriking, roping og frustrasjon, men etter dette virker det for meg som han syns denne type situasjon er normal hvor nå han er sjefen over alle sjefer. Småttisene er negativ mot han med det første, men finner straks ut at han kan være til "stor" hjelp. Overfylt med en elendig rolle framførelse etter den andre og typiske og moderne klisjeer sammen med masser av visuelle spekter av filmtriks blir den for meg en utrolig dårlig film. Mens jeg ser på tenker jeg også litt på Night At The Museum fra 2006 som også har det "kjempe" scenarioet med, noe som ikke akkurat er positivt. Jo, jeg liker Jack Black. Han er som regel ganske morsom og sprudlende, men i denne fortellingen er han alt for skral. Og nei, det hjelper ikke noe som helst at Emily Blunt, Jason Segel eller Amanda Peet er med. For gjett hva? De er like fryktelige. Jeg føler definitivt at den er rettet mot et yngre publikum. Dette merkes både på oppbyggelsen, settingen, karakterens "latterfylte" utsagn og "spøker", samt slutten. Grunnen til at jeg bestemte meg for å se denne filmen var på grunn av Jack Black, som jeg ellers ler med og er fan av. Men ikke misforstå, her er han forferdelig. Dog det kunne blitt et mye mer suksessfull sluttprodukt for Jack hvis folkene bak filmen faktisk hadde gjort en hakke bedre jobb. Gulliver's Travels er ikke en film jeg kommer til å lete fram igjen om noen år eller vise mine barn når den tid kommer. Det er hundre prosent bortkasta tid og alle deltakerne i filmen burde skjemmes for å vært med på å lagd noe så grusomt. Sorry Jack, better luck next time!