Anmeldelse:Black Swan

Black Swan er en av de mrkeste dansefilmene som virkelig viser hvordan man gjr klassisk og stilful ballett om til et forferdelig og ekkelt mareritt. Her fr vi enda en etterlengtet storfilm fra Darren Aronofsky som med sine tidligere suksesser som Requiem For A Dream og The Wrestler har vist att han er en av de mest omtalte og dyktige regissrene nr det gjelder film. Her har han siktet seg inn mot ballett i ekte Svanesj stil og gjort det til en psykologisk thriller med en hel rekke twister og overraskelser. I hovedrollen finner vi den dyktige og vakre Natalie Portman som her gjr sin s langt beste rolle. De to andre hovedrollene spilles av Vincent Cassel og Mila Kunis som ogs er utrolig velspilte. Sammen med disse dukker ogs Barbara Hershey og Winona Ryder opp. Filmen har hatt hy forventningsfaktor en god stund og har allerede blitt nominert til 4 Golden Globe priser og havnet p IMDBs Topp 250 liste som nr 51. Det er mye ta inn i denne filmen som man helt klart ikke klarer rive seg fra. Nina Sayers (Portman) er en ballettdanser i et av New Yorks ballet selskap som helt og holdent er fullstendig fokusert p bare det. Her har hennes mor, Erica (Hershey), som tidligere var ballettdanser, mye kontroll og innflytelse over henne hvor perfeksjon og klasse er viktig. Nr den nye ballettsesongen ankommer, hvor de skal framfre Swan Lake, vil regissren Thomas Leroy (Cassel) erstatte den erfarne og populre Beth MacIntyre (Ryder) med Nina. Det er n Lily (Kunis) kommer inn i bilde som da gjr at valget blir vanskeligere for regissren, med tanke p at han liker dem begge. Det som er tingen med Swan Lake og dens hovedrolle er at personen skal vre i stand til spille bde den hvite og svarte svanen. Nina er mest egnet som den hvite hvor uskyldighet og harmlset preger henne og Lily egnes best som den svarte med sensualitet og mrkhet i seg. Som de to danserne blir mer kjent med hverandre og utvikler sine roller blir det grunnlagt et vennskap og en konkurranse mellom de to. Ting spisser seg til nr Nina oppdager en mere mrk og fri side ved seg som gradvis ser dagslys sammen med forberedelsene til Svanesjen. Denne fullkomne spenning- og drama historien er definitivt en av rets beste filmer som har ftt mye ros og som er dmt til vinne et par Oscar-priser. Natalie Portman og Mila Kunis viser her sine beste sider som skuespillere hvor de begge gjr sine livs mest veldreide roller. Begge er omtrent helt sikret til bli nominert til Beste Kvinnelige Skuespiller og Beste Kvinnelige Birolle, samtidig som filmen i seg selv forhpentligvis hver inn diverse andre nominasjoner. Portman har jeg alltid likt som skuespiller, men det er ikke fr de siste rene att jeg har blitt ordentlig glad i henne hvor jeg n trygt kan si at hun er favoritten min blant kvinnelige skuespillere. Dette ballettmarerittet er en s solid og omfattende film at jeg blir s forrykende glad og engasjerende nr det gjelder denne filmen. Den har i all sin form et suverent skuespill, herlig og kaldt manus, stilfullt og emosjonelt milj, samtidig som virkemidlene og elementene er omtrent perfekte. Historien fortelles som inspirerende, fengende og overbevisende med en god dose skremmende og sm pirrende scener. Black Swan er den perfekte fortellingen med en klassisk sjarm, intensitet og dyktige framfrelser som river en med noe hensynslst. Det er en av de beste filmene 2010 har sett og er helt klart et mesterverk i hy klasse