Anmeldelse:Black Swan

Black Swan er en av de mørkeste dansefilmene som virkelig viser hvordan man gjør klassisk og stilful ballett om til et forferdelig og ekkelt mareritt. Her får vi enda en etterlengtet storfilm fra Darren Aronofsky som med sine tidligere suksesser som Requiem For A Dream og The Wrestler har vist att han er en av de mest omtalte og dyktige regissørene når det gjelder film. Her har han siktet seg inn mot ballett i ekte Svanesjø stil og gjort det til en psykologisk thriller med en hel rekke twister og overraskelser. I hovedrollen finner vi den dyktige og vakre Natalie Portman som her gjør sin så langt beste rolle. De to andre hovedrollene spilles av Vincent Cassel og Mila Kunis som også er utrolig velspilte. Sammen med disse dukker også Barbara Hershey og Winona Ryder opp. Filmen har hatt høy forventningsfaktor en god stund og har allerede blitt nominert til 4 Golden Globe priser og havnet på IMDBs Topp 250 liste som nr 51. Det er mye å ta inn i denne filmen som man helt klart ikke klarer å rive seg fra. Nina Sayers (Portman) er en ballettdanser i et av New Yorks ballet selskap som helt og holdent er fullstendig fokusert på bare det. Her har hennes mor, Erica (Hershey), som tidligere var ballettdanser, mye kontroll og innflytelse over henne hvor perfeksjon og klasse er viktig. Når den nye ballettsesongen ankommer, hvor de skal framføre Swan Lake, vil regissøren Thomas Leroy (Cassel) erstatte den erfarne og populære Beth MacIntyre (Ryder) med Nina. Det er nå Lily (Kunis) kommer inn i bilde som da gjør at valget blir vanskeligere for regissøren, med tanke på at han liker dem begge. Det som er tingen med Swan Lake og dens hovedrolle er at personen skal være i stand til å spille både den hvite og svarte svanen. Nina er mest egnet som den hvite hvor uskyldighet og harmløset preger henne og Lily egnes best som den svarte med sensualitet og mørkhet i seg. Som de to danserne blir mer kjent med hverandre og utvikler sine roller blir det grunnlagt et vennskap og en konkurranse mellom de to. Ting spisser seg til når Nina oppdager en mere mørk og fri side ved seg som gradvis ser dagslys sammen med forberedelsene til Svanesjøen. Denne fullkomne spenning- og drama historien er definitivt en av årets beste filmer som har fått mye ros og som er dømt til å vinne et par Oscar-priser. Natalie Portman og Mila Kunis viser her sine beste sider som skuespillere hvor de begge gjør sine livs mest veldreide roller. Begge er omtrent helt sikret til å bli nominert til Beste Kvinnelige Skuespiller og Beste Kvinnelige Birolle, samtidig som filmen i seg selv forhåpentligvis håver inn diverse andre nominasjoner. Portman har jeg alltid likt som skuespiller, men det er ikke før de siste årene att jeg har blitt ordentlig glad i henne hvor jeg nå trygt kan si at hun er favoritten min blant kvinnelige skuespillere. Dette ballettmarerittet er en så solid og omfattende film at jeg blir så forrykende glad og engasjerende når det gjelder denne filmen. Den har i all sin form et suverent skuespill, herlig og kaldt manus, stilfullt og emosjonelt miljø, samtidig som virkemidlene og elementene er omtrent perfekte. Historien fortelles som inspirerende, fengende og overbevisende med en god dose skremmende og små pirrende scener. Black Swan er den perfekte fortellingen med en klassisk sjarm, intensitet og dyktige framførelser som river en med noe hensynsløst. Det er en av de beste filmene 2010 har sett og er helt klart et mesterverk i høy klasse