Anmeldelse:The Expendables

Dette prosjektet virket veldig kult når jeg først hørte om det. Filmen  var dritkul, og levdehelt opp til forventningene på absolutt alle punkter. The Expendables er full av det samme vi har sett over og over igjen. Den eneste forskjellen er alle disse actionheltene, noen yngre enn andre, er nå samlet i samme film. Jeg liker å se på det hele som actionversjonen av Grown Ups som kom ut tidligere i år. De er begge en slags "reunion" hvor alle de gamle heltene møtes i samme film, bare at i The Expendables er de feite, late og umorsomme guttene erstattet med maskuline og tøffe karer vi både elsket å hatet på 80 og 90-tallet. Vi har den største legenden av dem alle, Sylvester Stallone, på toppen av hele kaka sammen med de gode gamle Arnold Swartzenegger, Bruce Willis, Dolph Lungren og Mickey Rourke. Samtidig som vi har en eller to generasjoner yngre folk med Jason Statham, Jet Li, Terry Crews, Randy Couture, Steve Austin og Eric Roberts. Eric Roberts spiller "badguyen" sammen med Steve Austin og Dolph Lundgren som selfølgelig skal prøve å stoppe gjengen fra et eller annet. Dette medfører mange scener med skyting, bombing og slossing, samt avkutting og brekking av en hel del kroppsdeler. Det er mange dårlige klisjeer og "one-liners" i The Expendables med et helt vanvittig vanlig og "sett hundre ganger" historie og plott. Men filmen har hvertfall litt stil over det hele med masse fart, spenning, action, våpen, slossing, eksplosjoner, maskulinitet, intensitet og en hel del blod som dekker filmen på en veldig underholdene og rett og slett dritkul måte. Jeg må si att etter å sett denne filmen har jeg virkelig åpnet øynene for Jason Statham. Denne karen vet hva han driver med og har helt fantastiske og intense kampscener som virkelig slår deg tilbake i stolen. Denne britiske 38-åringen er helt rå og ikke en så verst skuespiller slik jeg ser det. Filmen er både regissert og delvis skrevet av Sylvester Stallone og var 64-åringens siste film hvor han gjorde stuntene sine selv. Under denne filmen brakk han rygg/nakke og havnet på sykehus flere ganger. Han skal ha for at han holder seg så godt i hans alder og er definitivt den som er mest veltrent her hvor man tydelig kan se blodårene bule ut av armene. Men Sly er hvertfall sitt gode gamle seg i denne filmen som vi stort sett alle elsker å se på. The Expendables er langt i fra en feilfri og perfekt film, men den er voldsom, intens, spennende, actionfylt, eksplosiv, blodig, maskulin og en underholdene film som holder faktisk for en soleklar 6er på terningen