Anmeldelse:Robin Hood

Robin Hood. Mannen, legenden og myten. Mannen som tar fra de rike og gir til de fattige. Denne filmen viser hans fødsel, oppståelse, begynnelse og hvordan mannen ble legenden. Ridley Scott, kjent fra å ha lagd noen av de mest historiske og beste filmene gjennom tidene. Alien, Blade Runner, Thelma and Louise, Gladiator, Hannibal, Black Hawk Down, Kingdom of Heaven, American Gangster og Body of Lies. Nå har han gått for mannen kledd i grønt og stramme tights. Robin selv spilles av ingen ringere enn Russel Crowe som har spilt hovedrolle i mange av Ridleys filmer. Her får se en litt mørkere og blodigere versjon av Robin Hood eller som han er kalt her Robin Longstride. Det er ikke noe lystig og enkelt knabbing av gull fra Prince John hvor han rir tilbake til Sherwood skogen til gjengen sin og gir til de fattige. Det er en dypere og grundigere historie vi blir fortalt med korstog, blodige slagsmål og hevn som står i sentrum. Han er nå på vei fra korstog til Jerusalem hvor Kongen Richard Lionheart holder til og når han dør i et slag i Frankrike må Robin ta med kronen tilbake til hjemlandet England slik at sønnen kan bli krones til konge. Dette blir en tapper og heltedådene kamp mellom de onde og de gode, de rike og de fattige, men med en mer actionfylt, edlere og meningsfull måte en vi er vant til å se han. Robin har en romanse med Marion Loxley spilt av Cate Blanchett som også setter sine spor i denne filmen og viser nok en gang at hun er en god, jordnær og behagelig skuespiller å se på. Det er flere erfarne og velkjente skuespillere i denne filmen som blant andre Max von Sydow, William Hurt, Mark Strong, Danny Housten, Mark Addy, Kevin Durand og Scott Grimes. Det er den gode og delvis sanne historien om denne legenden, velskrevet manus, dyktig skuespill og fra de velutførte og spennende actionscenene til de mere intime og følsomme scenene som holder Ridley Scotts versjon av Robin Hood sammen. Noe som trekker filmen litt ned er kjedsomhet til tider, samt et moderne og demokratisk syn av heltefiguren og historien, men ellers en underholdene og episk eventyrfilm.