Ukas klassikeranmeldelse 1:The Social Network

The Social Network er filmen om nettfenomenet Facebook som ble oppfunnet og grunnlagt av Mark Zuckerberg som 20-åring. Dette gjorde han fra rommet sitt på universitet Harvard, hvor han der gikk dataprogrammering. Denne mannen skulle en dag bli den yngste milliardæren i verden. Dette har David Fincher laget film om som baseres på boken The Accidental Billionaires av Ben Mezrich. Med Fincher som regissør har han fått Aaron Sorkin til å skrive manuset. Noe som er både essensielt og kjernen i filmen. Mark Zuckerberg selv er portrettert av Jessie Eisenberg, han du kanskje har sett i filmer som The Squid and the Whale og Holy Rollers eller i mere kjente filmer som Adventureland og Zombieland. Her er rollelisten fylt av unge, nye og interessante mennesker som ikke bare er gode biroller, men som også bidrar og gjør filmen til hva den virkelig er. Historien begynner med Zuckerbergs dager på Harvard, hvor han med sine venner sitter på rommet og drikker, programmerer og leker. Med de beryktede klubbene som inngår i collegelivet vil Mark skape noe større, mere virtuelt og et mere felles og sosialt samfunn som skal foregå over Internett. Han begynner først med noe som heter Facemash, som spres i en vill fart og blir uhorvelig spennende og populært blant Harvard studentene. Det viser seg at det får så mange "hits" at hele skolenettverket krasjer. Han blir så kontaktet av et par tvillinger som er på skolens ro-lag. Disse har utviklet noe som heter Harvard Connection, en side lik som MySpace, som vil gjøre et samarbeid med Zuckerberg hvor de har kontaktene og han det tekniske. Dette samarbeidet viser seg å være framgangsrikt og sikkert helt til Mark launcher Facebook, som tvillingene påstår er deres nettside. Rivaliseringen og saksøkingen er nå i gang. Dilemmaet utspiller seg mellom et vennskap eller et sosialt nettsamfunn som vil ta verden med storm. Utover i filmen oppstår det glede, støtte, fiendtlighet og motstand. Mange diskusjoner, argumenter og søksmål preger filmen en hel del sammen med nerdeprat som aldri før har vært så interessant, morsomt, underholdene og beundringsverdig å se på. Hovedpersonen Jessie Eisenberg gjør her en velutført, mestrende og meget dyktig rolleskildring av Zuckerberg. Sammen med hans skildring av grunderen får vi ekstreme gode roller av Andrew Garfield som Eduardo Saverin, Marks bestevenn og Justin Timberlake som Sean Parker, medgrunnleggeren av Napster og som senere ble en del av Facebook-suksessen. Samtidig har vi Rooney Mara som Marks ekskjæreste Erica Albright som også gjør en utmerket og velspilt birolle i denne fengende historien. Man føler virkelig de mørke og mystiske vibbene som er David Fincher samtidig som det er et raskt tempo hvor interessefaktoren er på topp under hele de 110 minuttene. Facebook er i dag DET største sosiale nettverket vi finner i vårt mediesamfunn med over 500 millioner brukere. Filmen som forteller hvordan det ble til heter The Social Network og er genuint og fullkommet et mesterverk å se på