Ukas klassikeranmeldelse 1:The Social Network

The Social Network er filmen om nettfenomenet Facebook som ble oppfunnet og grunnlagt av Mark Zuckerberg som 20-ring. Dette gjorde han fra rommet sitt p universitet Harvard, hvor han der gikk dataprogrammering. Denne mannen skulle en dag bli den yngste milliardren i verden. Dette har David Fincher laget film om som baseres p boken The Accidental Billionaires av Ben Mezrich. Med Fincher som regissr har han ftt Aaron Sorkin til skrive manuset. Noe som er bde essensielt og kjernen i filmen. Mark Zuckerberg selv er portrettert av Jessie Eisenberg, han du kanskje har sett i filmer som The Squid and the Whale og Holy Rollers eller i mere kjente filmer som Adventureland og Zombieland. Her er rollelisten fylt av unge, nye og interessante mennesker som ikke bare er gode biroller, men som ogs bidrar og gjr filmen til hva den virkelig er. Historien begynner med Zuckerbergs dager p Harvard, hvor han med sine venner sitter p rommet og drikker, programmerer og leker. Med de beryktede klubbene som inngr i collegelivet vil Mark skape noe strre, mere virtuelt og et mere felles og sosialt samfunn som skal foreg over Internett. Han begynner frst med noe som heter Facemash, som spres i en vill fart og blir uhorvelig spennende og populrt blant Harvard studentene. Det viser seg at det fr s mange "hits" at hele skolenettverket krasjer. Han blir s kontaktet av et par tvillinger som er p skolens ro-lag. Disse har utviklet noe som heter Harvard Connection, en side lik som MySpace, som vil gjre et samarbeid med Zuckerberg hvor de har kontaktene og han det tekniske. Dette samarbeidet viser seg vre framgangsrikt og sikkert helt til Mark launcher Facebook, som tvillingene pstr er deres nettside. Rivaliseringen og sakskingen er n i gang. Dilemmaet utspiller seg mellom et vennskap eller et sosialt nettsamfunn som vil ta verden med storm. Utover i filmen oppstr det glede, sttte, fiendtlighet og motstand. Mange diskusjoner, argumenter og sksml preger filmen en hel del sammen med nerdeprat som aldri fr har vrt s interessant, morsomt, underholdene og beundringsverdig se p. Hovedpersonen Jessie Eisenberg gjr her en velutfrt, mestrende og meget dyktig rolleskildring av Zuckerberg. Sammen med hans skildring av grunderen fr vi ekstreme gode roller av Andrew Garfield som Eduardo Saverin, Marks bestevenn og Justin Timberlake som Sean Parker, medgrunnleggeren av Napster og som senere ble en del av Facebook-suksessen. Samtidig har vi Rooney Mara som Marks ekskjreste Erica Albright som ogs gjr en utmerket og velspilt birolle i denne fengende historien. Man fler virkelig de mrke og mystiske vibbene som er David Fincher samtidig som det er et raskt tempo hvor interessefaktoren er p topp under hele de 110 minuttene. Facebook er i dag DET strste sosiale nettverket vi finner i vrt mediesamfunn med over 500 millioner brukere. Filmen som forteller hvordan det ble til heter The Social Network og er genuint og fullkommet et mesterverk se p