Ukas klassikeranmeldelse 2:L.A Confidential

En av mine absolutt favorittfilmer heter L.A Konfidentiel. Dette er et mesterverk av et krimdrama. LA Confidential er en forrykende krimfilm med topp action, alle tiders suspens og fullendt intelligens. Når man har en slik liste med skuespillere, er det inni helvetes vanskelig å ikke like denne filmen. At så store stjerner som Russel Crowe, Kevin Spacey, Guy Pearce og James Cromwell spiller hovedroller i en og samme film er en fryd å se på og det er balsam for hjernen. Jeg unner meg også å se birollene Kim Basinger og Danny DeVito utføre sine verdige prestasjoner. Basinger sin ytelse vant faktisk en Oscar-statuett for beste kvinnelige birolle og manusforfatterne vant en for beste tilrettelagte manus. Det er en kritisk god film som handler om det korrupte 50-tall med tre Los Angeles politimenn i sentrum som på hver sin måte har en metode å takle sakene sine på. Romanen fra 1990 ved samme navn er det materialet filmen baseres på hvor regien er gjort av Curtis Hanson og manuset av Brian Helgeland og Hanson. På et tidlig 50-tall i City of Angels oppstår det flere drap på kafeen Nite Owl. Tre LAPD politimenn blir lenket til denne saken. Bud White (Crowe), en røff og fryktet mann som er besatt av å ta menn som slår kvinner, samt villig til å bryte loven for å ferske forbryterne. Jack Vincennes (Spacey), en glatt Hollywood etterforsker som er mest opptatt av berømmelse og kjendiser, som gjennom magasinet Hush-Hush får penger for å utføre forhåndsbestemte arrestasjoner av stjerner med narkotika. Ed Exley (Pearce), den skoleflinke og ferske detektiven som prøver hardt å opprettholde sin fars legendariske politikarriere. Hver for seg begynner de å etterforske drapene som til slutt forener de sammen der korrupsjon, sex, svik, dop og rasisme ombringer elementene rundt. Dudley Smith (Cromwell) er deres øverste sjef, Lynn Bracken (Basinger) er en romantisk interesse oppdaget gjennom etterforskningen og Sid Hudgens (DeVito) er skribenten bak det beryktede Hush-Hush magasinet. Plottet som blir lagt fram er veldig spenningsfylt og originalt. Den baseres sant nok på en roman, men formidlingen og overføringen er dyktig utført. Seeren blir først og fremst fortalt en krimhistorie om LAPDs etterforskning med tre personer i spiss, men også om hvordan de underliggende temaene innen kriminalitet og den korrupt politistyrken var for 60-år siden. Det er utrolig intenst til tider og er mest sannsynlig en av de beste politifilmene med holdbar action som både er troverdig og kult på samme tid. Enten har slike type filmer usannsynlige og litt tåpelige actionscener med en solid historie eller er det suverene skytescener med en crappy historie. Denne har heldigvis begge. Plottet er fordypende og karakterene er intense. Samtidig er det verdt å nevne at Jerry Goldsmith gjør omgivelsene enda mer fabelaktig med sin musikk. Karismaen som Russell Crow, Kevin Spacey, Guy Pearce og James Cromwell har er morro å se på. Spacey bringer fram den klassiske sjarmen, Crowe den nevenyttige dristigheten, Pearce den intelligente plommen i egget og Cromwell den gode gamle handlekraftige sjefen. LA Confidential er en film som faktisk underholder fra begynnelse til slutt i sine hele 137 minutter.