Anmeldelse:NOKAS

"En upåklagelig klassiker"

Det første som griper meg i NOKAS er den enorme troverdigheten. Skuespillerne er sykt gode med Tov Sletta og Frode Winther, alle de skuespillerene snakker stavangerdialekt og det øker troverdigheten. Norsk film er egentlig noe jeg setter i glemmeboken med unntak av den geniale Slipp Jimmy Fri(2006),Jernanger(2009) og Trolljegeren(2010). NOKAS er rett og slett perfekt, Regien er jo helt på toppen og vi undrer oss hvorfor dette ikke får en oscarnominasjonen. NOKAS er nesten en dokumentar men den beste dokumentaren som er laget på veldig mange år!

Hvem heier du på? Ranerene eller politiene?

Den 5. april 2004 litt før kl 8, inntok 11 bevæpnede menn Stavanger. Formålet var å rane tellesentralen til Norsk Kontantservice - NOKAS. Etter planen skulle ranet kun ta 8 minutter, og ranerne skulle komme seg unna før politiet rakk å handle. Det endte fryktelig galt. Filmen om NOKAS-ranet utstpiller seg i timene før ranet, og frem til selve ranet er gjennomført, og ranerne har forlatt plassen.

Perfekt timing

NOKAS varer i 1 og en halv time og det er rett og slett perfekt timing. Hadde den vart i 2 timer hadde jeg kjedet meg og den stopper akkurat som jeg håpte. NOKAS er ikke en rein underholdningsfilm men det er faktisk helt enormt fengende og actionsekvensene er rett og slett heftige, noe som er svært nytt med norsk film. NOKAS klarer faktisk og sammenligne seg selv med Heat og det må være skikkelig stort.

Naturlig dialog

Dialogen er sinnsykt troverdig akkurat som filmen. NOKAS er rett og slett en helt fantastisk laget film, Absolutt alt er upåklagelig og de bruker slow motion absolutt der det trengs for eksempel når en av ranerne knuser ruten med en svær hammer det ser rett og slett jævlig fett ut. NOKAS har en fantastisk skuespilleriste og får andre storproduksjoner fra holywood til å føle skam! Erik Skjoldbjærg har regissert Insomnia,Prozac nation og En folkefiende, alle fantastiske filmer men NOKAS er den beste filmen på lista hans. Filmen er rett og slett perfekt så hva annet kan jeg enn å gi denne filmen terningkast 6? NOKAS er allerede nå en uplåklagelig klassiker