Anmeldelse:NOKAS

"En upklagelig klassiker"

Det frste som griper meg i NOKAS er den enorme troverdigheten. Skuespillerne er sykt gode med Tov Sletta og Frode Winther, alle de skuespillerene snakker stavangerdialekt og det ker troverdigheten. Norsk film er egentlig noe jeg setter i glemmeboken med unntak av den geniale Slipp Jimmy Fri(2006),Jernanger(2009) og Trolljegeren(2010). NOKAS er rett og slett perfekt, Regien er jo helt p toppen og vi undrer oss hvorfor dette ikke fr en oscarnominasjonen. NOKAS er nesten en dokumentar men den beste dokumentaren som er laget p veldig mange r!

Hvem heier du p? Ranerene eller politiene?

Den 5. april 2004 litt fr kl 8, inntok 11 bevpnede menn Stavanger. Formlet var rane tellesentralen til Norsk Kontantservice - NOKAS. Etter planen skulle ranet kun ta 8 minutter, og ranerne skulle komme seg unna fr politiet rakk handle. Det endte fryktelig galt.Filmen om NOKAS-ranet utstpiller seg i timene fr ranet, og frem til selve ranet er gjennomfrt, og ranerne har forlatt plassen.

Perfekt timing

NOKAS varer i 1 og en halv time og det er rett og slett perfekt timing. Hadde den vart i 2 timer hadde jeg kjedet meg og den stopper akkurat som jeg hpte. NOKAS er ikke en rein underholdningsfilm men det er faktisk helt enormt fengende og actionsekvensene er rett og slett heftige, noe som er svrt nytt med norsk film. NOKAS klarer faktisk og sammenligne seg selv med Heat og det m vre skikkelig stort.

Naturlig dialog

Dialogen er sinnsykt troverdig akkurat som filmen. NOKAS er rett og slett en helt fantastisk laget film, Absolutt alt er upklagelig og de bruker slow motion absolutt der det trengs for eksempel nr en av ranerne knuser ruten med en svr hammer det ser rett og slett jvlig fett ut. NOKAS har en fantastisk skuespilleriste og fr andre storproduksjoner fra holywood til fle skam! Erik Skjoldbjrg har regissert Insomnia,Prozac nation og En folkefiende, alle fantastiske filmer men NOKAS er den beste filmen p lista hans. Filmen er rett og slett perfekt s hva annet kan jeg enn gi denne filmen terningkast 6? NOKAS er allerede n en uplklagelig klassiker